MUZIK WAYANG KULIT
Wayang Kulit Jawa: DEWA RICI
Sebagai kesimpulan, kuliah pada minggu ke empat banyak memberikan pengetahuan baru kepada penulis. Bagi meningkatkan lagi pengetahuan penulis berkaitan dengan muzik wayang kulit, pelatih akan mencari maklumat daripada sumber lain seperti buku, bahan internet dan juga majalah.
Teruskan Membaca...
Muzik wayang kulit bukan sesuatu yang asing bagi masyarakat Malaysia. Wayang kulit telah menjadi salah satu daripada budaya yang menjadi identiti kepada masyarakat Melayu. Menurut sejarah wayang kulit merupakan seni tradisional Asia Tenggara yang merangkumi Thailand, Indonesia dan Malaysia. Wayang kulit ini telah berkembang di wilayah seperti Phattalung di Selatan Thailan, Jawa di Indonesia dan sebelah timur Semenanjung Malaysia iaitu Kelantan dan Terengganu. Di Malaysia terdapat empat jenis wayang kulit iaitu wayang kulit purwa atau Jawa, wayang kulit Melayu, wayang gedek dan wayang kulit Kelantan.
Wayang kulit Jawa merupakan wayang kulit yang berasal daripada Indonesia. Di Malaysia, wayang kulit jawa atau purwa dipersembahkan oleh orang berketurunan jawa di Johor dan Selangor. persembahan wayang ini masih mengekalkan ciri wayang kulit purwa asli iaitu epik Ramayana dan Mahabrata. wayang ini di mainkan dengan iringan muzik dan juga penyanyi. Salah satu alat muzik yang menggambarkan identiti jawa wayang kulit ini adalah penggunaan alat muzik gamelan Jawa.
Cerita yang disampaikan dalam wayang kulit Jawa ini adalah berdasarkan cerita Pendawa jawa yang mempunyai kaitan dengan cerita epik ramayana daripada India. Bahasa yang digunakan dalam persembahan wayang ini adalah bahasa Jawa dan terdapat juga dialek Melayu diselitkan dalam dialog yang disampaikan.
Patung yang digunakan dalam wayang kulit ini adalah sama seperti patung wayang kulit Kelantan. Namun patung wayang kulit Jawa dan Kelantan dapat dibezakan melalui bentuk mata patung. Jahitan mata patung yang memegang watak pahlawan adalah mata pepelang untuk watak jahat dan mata prebes untuk watak pertapa.
Patung yang digunakan dalam wayang kulit ini adalah sama seperti patung wayang kulit Kelantan. Namun patung wayang kulit Jawa dan Kelantan dapat dibezakan melalui bentuk mata patung. Jahitan mata patung yang memegang watak pahlawan adalah mata pepelang untuk watak jahat dan mata prebes untuk watak pertapa.
Wayang Kulit Jawa: DEWA RICI
Sebagai kesimpulan, kuliah pada minggu ke empat banyak memberikan pengetahuan baru kepada penulis. Bagi meningkatkan lagi pengetahuan penulis berkaitan dengan muzik wayang kulit, pelatih akan mencari maklumat daripada sumber lain seperti buku, bahan internet dan juga majalah.