Sunday, August 1, 2010

MINGGU KE TIGA : JURNAL REFLEKSI

Salam sejahtera dan salam satu Malaysia..

Sekali lagi kita ditemukan dalam lembaran refleksi kuliah yang ke tiga dalam subjek Muzik Tradisional Malaysia. Dalam lembaran refleksi ke tiga ini, penulis akan berkongsi maklumat berkenaan dengan kuliah yang telah disampaikan. Objektif pembelajaran yang telah digariskan dalam kuliah ini adalah mengenalpasti kaedah klasifikasi muzik tradisional Malaysia, mengenalpasti katogori muzik tradisional Malaysia dan mengenalpasti ciri-ciri muzik tradisional Malaysia. Muzik tradisional malaysia telah mengalami penyesuaian daripada budaya setempat yang telah menjadi sebati dengan kehidupan masyarakat Maalaysia. Muzik tradisional malaysia dapat diklasifikasikan mengikut beberapa budaya luar seperti budaya muzik Cina, India dan Barat. Disamping itu, muzik tradisional Malaysia dapat dibahagiakn kepada lima katogori utama iaitu muzik rakyat, muzik klasik, muzik sinkretik dan muzik kontemporari.

Pertembungan antara muzik rakyat dan muzik istana dengan unsur lain dapat melahirkan sebuah muzik yang dikenali sebagai muzik sinkretik atau accultured. muzik sinkretik kerap kali terdapat dalam budaya bandaran. muzik ini diterima sebagai muzik tradisional Melayu yang melibatkan berbagai-bagai jenis vokal, tarian dan teater. dalam muzik sinkretik, unsur-unsur asli dalam muzik tradisi dicampurkan dengan unsur luar seperti sumber muzik dan teater dari Arab, Parsi, India dan Barat.

Sebagai contoh, alat muzik Cak lempong merupakan salah satu alat muzik tradisional Malaysia yang tergolong dalam alat muzik sinkretik. Cak lepong juga tergolong dalam keluarga gong yang berukuran kecil. Cak lempong mula berkembang di kalangangan masyarakat Melayu berketurunan minangkabau di Negeri Sembilan. Cak lempong dimainkan bersama iringan alat-alat muzik lain seperti seruling buluh, salung, rebana dan gong untuk mengiringi pencak silat, tarian lilin, randai dan tarian serta nyanyian. Dalam situasi tertentu alat muzik cak lempong boleh dijadikan sebagai alat pengganti bagi canang seperti dalam dikir barat dan wayang kulit kelantan. Namun dalam keadaan sedemikian nama sifatnya dijelaskan sebagai alat canang. Hal ini berdasarkan kepada kontekstual persembahannya yang amat berkait dengan tuntutan disiplin berkenaan. Dalam amalan persembahan masa kini, kumpulan cak lempong dibahagikan kepada tiga bahagian mengikut fungsinya iaitu bahagian "gereh" yang memainkan melodi, manakala "tingkah" dan suasa akan memainkan ritheme secara berhomofoni sebagai unsur pelengkap kepada irama kepada sebuah lagu tersebut.

Alat muzik Cak Lempong




Randai merupakan persembahan teater etnik minangkabau yang menggabungkan seni muzik, tarian, drama, nyanyian dan pencak silat. Randai biasanya dipersembahkan bagi upacara tradisi dan perayaan, dan kisah panjang memakan masa beberapa malam. Randai dipersembahkan sebagai teater dalam bulatan bagi mencapai persamaan dan penyatuan antara penonton dan peserta. Kisah disampaikan melalui lakonan serta nyanyian dan kebanyakan berdasarkan kepada lagenda Minangkabau dan cerita rakyat. Randai lahir pada awal abad ke-20 hasil gabungan seni bela diri tempatan, penceritaan dan tradisi persembahan lain. lelaki biasanya memaikan kedua-dua watak lelaki dan perempuan dalam cerita, tetapi sejak 1960-an wanita juga turut serta dalam persembahan ini.

Sebagai kesimpulan, kuliah pada minggu ini memberikan banyak maklumat berkenaan dengan ciri-ciri muzik tradisional kepada penulis. Maklumat ini berfaedah kepada penulis bagi mengetahui klasifikasi dan ciri-ciri muzik yang terdapat di Malaysia. Bagi meningkatkan lagi pengetahuan penulis berkenaan dengan kandungan kuliah ini, penulis akan membuat rujukan melalui pembacaan buku, kertas kerja, majalah dan internet. Pembelajaran dalam kelas dan rujukan luar akan memperkasakan lagi ilmu pengetahuan penlis dalam bidang ini.


0 comments:

Post a Comment

 

SMP2252 EDDIE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template